Klaar om de vruchten te plukken van de digitale transformatie? Dan heb je om te beginnen het juiste team nodig. We leggen uit waarom mensen je meest waardevolle asset zijn voor digital enablement.

Digitale transformatie belooft nieuwe kansen te creëren voor bedrijven die investeren in technologie. Hoewel veel bedrijven ongelooflijke resultaten hebben geboekt, blijkt uit een recent onderzoek van Randstad dat 41 procent van de CIO's ontevreden is over de resultaten van hun digitale transformatie.

Digital enablement — dat voortdurende verbeteringen vergt om optimale resultaten te bereiken – kampt met een soortgelijk probleem. Volgens 44 procent van de CIO's is de vaardigheidskloof het grootste probleem. Ze hebben gewoon niet het talent in huis om de belofte van de digitale transformatie waar te maken.

Technologie levert alleen resultaten op als je het juiste team hebt. Dit zijn enkele tips om de juiste talenten te vinden.

de juiste mensen vinden voor digital enablement

Of je nu een IT-professional of een niet-IT'er aanwerft, je zal moeten bekijken hoe ze in digital enablement strategie passen. De ideale eigenschappen van een kandidaat in een digitaal gedreven organisatie:

aanpassingsvermogen

Digital enablement houdt in dat je nieuwe processen en nieuwe platformen moet leren kennen. De ideale kandidaat vindt verandering opwindend en is altijd bereid om een betere manier van werken uit te proberen.

strategisch denken

Enablement draait om het zoeken naar mogelijkheden om beter te doen. Een goede kandidaat is heel sterk in probleemoplossend denken en begrijpt hoe zijn rol aansluit op de bredere bedrijfsstrategie.

change management

Je teamleden moeten digital enablement beschouwen als een changemanagementproject. Dan zullen ze altijd rekening houden met de mogelijke gevolgen van veranderingen voor cyberbeveiliging, operationele werkstromen en customer experience.

ijveren voor IT

Digitaal gedreven organisaties hebben mensen nodig die IT-oplossingen promoten. Deze mensen gebruiken technologie om aan te zetten tot verbetering en sporen hun collega's aan hetzelfde te doen.

communicatie

Het belangrijkste is dat kandidaten goed kunnen communiceren. Enablement houdt vaak in dat je samenwerkt met mensen uit andere teams, dus het is essentieel om goede gesprekken te voeren over processen, strategie en bedrijfsvereisten.

Kandidaten met deze eigenschappen zullen een essentiële rol spelen in je digital enablement strategie. Ze zullen ook toekomstige projecten ondersteunen en je helpen te zoeken naar nog meer mogelijkheden voor verbetering.

aanwervingsstrategie voor digital enablement

Bij het samenstellen van je teams kun je een aantal belangrijke strategieën hanteren om een cultuur van digitale bekwaamheid en flexibiliteit in de hand te werken:

een digitale cultuur promoten

Je bedrijfscultuur trekt bepaalde types van kandidaten aan. Als je duidelijk maakt dat je een digitaal gedreven cultuur hebt, zal je mensen aantrekken die in een vooruitstrevende omgeving willen werken.

Een manier om dit duidelijk te maken, is door over je cultuur te praten in vacatures en op sociale media. Zet innovatie centraal en benadruk je streven naar voortdurende digitale verbetering.

digital enablement een plaats geven in de onboarding

Onboarding is een vaak onderschatte stap in het aanwervingsproces. Hier beginnen nieuwe werknemers je cultuur te absorberen en ontdekken ze hun plaats binnen het team.

Praat tijdens de onboarding met nieuwe medewerkers over digital enablement. Moedig hen aan om de huidige processen kritisch te bekijken en te zoeken naar mogelijkheden om dingen te verbeteren.

investeren in continu leren en ontwikkelen

Door te investeren in continue opleidingsprogramma's over nieuwe technologieën, methodologieën en best practices op het gebied van digital enablement blijven je mensen een stap voor. Die aanpak helpt niet alleen om toptalent te behouden, maar stoomt je team ook klaar om digitale kansen te grijpen zodra die zich voordoen.

aanwerving flexibel aanpakken

Een digitaal gedreven team samenstellen gaat niet van de ene dag op de andere. Je moet je aanpak variëren met een mix van:

  • Externe aanwerving: na verloop van tijd zal je digitaal gedreven aanwervingsstrategie je helpen een team op te bouwen dat digital enablement perfect begrijpt.
  • Functieoverschrijdende teams: onderschat nooit de waarde van een functieoverschrijdend team, samengesteld uit leden van verschillende afdelingen zoals IT, marketing, verkoop en operations. Die multidisciplinaire aanpak zal je helpen om strategieën rond digital enablement beter te begrijpen en uit te voeren. 
  • Outsourcing: als je meteen bepaalde vaardigheden nodig hebt en dringend maatregelen moet nemen, kun je een beroep doen op externe experts. IT-specialisten, projectmanagers of bijscholingscoaches, outsourcing kan je snel de vaardigheden aanreiken die je nodig hebt.  

Randstad Digital kan de vaardigheidskloof in je bedrijf dichten – nu meteen. Ontdek hoe Randstad Digital je op weg kan helpen naar digitaal succes.