AI succesvol inzetten zonder het vertrouwen van je klanten te verliezen? Lees waarom een reeks duidelijke AI-richtlijnen digital enablement binnen handbereik brengt.

Artificiële intelligentie (AI) is een hot topic, omdat het bedrijven vlotter laat werken en de mening van klanten over die bedrijven stuurt. Uit een recent onderzoek van Forbes Advisor blijkt dat meer dan driekwart van de consumenten bezorgd is dat ze onjuiste informatie krijgen van AI-tools zoals Google Bard, ChatGPT en Bing Chat. Dat leert ons dat regels opstellen over het gebruik van AI niet alleen een goed idee is voor de bedrijfsvoering. Het is ook essentieel om klanten tevreden te houden en hun vertrouwen in je merk te behouden.

Dus, hoe vind je de juiste balans? Door je digitale strategie te baseren op enkele duidelijke AI-richtlijnen.

waarom AI-richtlijnen essentieel zijn voor digital enablement

In het huidige complexe digitale landschap vervullen AI-richtlijnen een dubbele rol: ze stroomlijnen de bedrijfsvoering en verbeteren de klantenervaringen. Binnenkort doet AI het allemaal, van alledaagse taken automatiseren tot de klantendienst bijschaven via chatbots. Maar als AI niet zorgvuldig wordt beheerd, kan dat leiden tot aanzienlijke veiligheidsrisico's en de verspreiding van verkeerde informatie, waardoor het vertrouwen van de klant afneemt. Een reeks richtlijnen rond artificiële intelligentie is dus essentieel om AI veilig en efficiënt te kunnen inzetten in alle domeinen van je bedrijf.

5 elementen om op te nemen in je AI-richtlijnen

AI-richtlijnen moeten je bedrijf de ruimte geven om te innoveren en tegelijkertijd veilig en verantwoord te blijven werken. Dit zijn vijf cruciale aspecten die aan bod moeten komen:

1. AI-gestuurde digitale doelstellingen

Beschrijf duidelijk wat je met AI hoopt te bereiken op het gebied van digital enablement. Dat kan van alles zijn, van de klantbetrokkenheid verhogen via gepersonaliseerde aanbevelingen tot je interne werking verbeteren (door bijvoorbeeld je HR-processen te automatiseren). Benadruk zeker ook hoe AI kan helpen om het vertrouwen van de klant op te bouwen, of dat nu is door verkeerde informatie tegen te gaan of een meer betrouwbare dienst te verlenen.

2. protocollen voor integriteit en beveiliging van gegevens

Vertrouwen begint met gegevens. Omdat AI-systemen door gegevens worden aangestuurd, is het cruciaal om strikte protocollen voor gegevensintegriteit en -beveiliging toe te passen. Zorg ervoor dat je voldoet aan alle relevante wetten en best practices, van de AVG in Europa tot CCPA in Californië. In je richtlijnen moet staan hoe je gegevens veilig zal opslaan, beheren en verzenden, zodat ze accuraat zijn en niet toegankelijk zijn voor onbevoegden.

3. ethische overwegingen en eerlijkheid

AI kan onbedoelde gevolgen hebben, zoals een aanwervingsalgoritme dat 'de voorkeur geeft' aan cv's van kandidaten met een specifieke achtergrond. Om dat te voorkomen moeten je richtlijnen een kader voor ethische overwegingen omvatten. Geef een definitie van eerlijkheid in de context van je AI-toepassingen en stel protocollen op voor regelmatige controles. Houd ook mensen op de hoogte. Als je bijvoorbeeld AI gebruikt om mensen aan te werven, voer dan een brede waaier van cv's in het systeem in en zorg voor manuele controles om onbedoelde vooroordelen op te sporen en te corrigeren.

4. transparantie en aansprakelijkheid

Eerlijk zijn over de manier waarop je AI gebruikt, is een enorme stap vooruit op je weg om vertrouwen op te bouwen bij je klanten. Neem richtlijnen op om bekend te maken wanneer en hoe AI wordt gebruikt in klanteninteracties. Teken verder een duidelijke aansprakelijkheidsstructuur uit voor AI-beslissingen binnen je organisatie. Als er iets fout gaat, moet duidelijk zijn wie verantwoordelijk is om dat op te lossen.

5. opvolging en aanpassingsvermogen

AI is geen 'instellen en vergeten'-technologie. Je richtlijnen moeten procedures omvatten voor voortdurende opvolging en audits van AI-systemen. Dat omvat regelmatige updates om aan te passen aan nieuwe gegevens, technologieën en wettelijke kaders. Met zo'n aanpassingsvermogen kan je organisatie niet alleen fouten herstellen, maar ook nieuwe kansen grijpen zodat je AI-systemen aansluiten bij je doelstellingen op vlak van digital enablement.

Zin om AI voor je te laten werken en tegelijkertijd het vertrouwen van je klanten te behouden? Randstad Digital staat klaar om je daarbij te helpen. Neem vandaag nog contact met ons op om een duik te nemen in onze wereldwijde talentenpool en op maat gemaakte oplossingen die werken zoals jij werkt.