Werk je vandaag binnen de transportindustrie, dan zijn de uitdagingen die de technologische evolutie in die sector met zich meebrengt je vast niet vreemd. We hebben het dan over veranderende verwachtingen van klanten en leveranciers, werken op afstand, ontwrichtingen binnen de wereldwijde logistieke keten enzovoort. 

Een algemeen gegeven daarnaast is dat de transportindustrie de mogelijkheden van het paperless werken vandaag nog niet altijd onderkent, vooral in vergelijking met andere sectoren. Werknemers doen dan typisch veel handmatig en repetitief werk dat een hoge mate van concentratie vereist en tijdverlies impliceert. Daardoor blijft hun volledige potentieel niet alleen onbenut, maar maken ze ongewild ook fouten. Dat brengt extra kosten met zich mee voor je bedrijf. 

Wil je de winstgevendheid van je onderneming niet in gevaar brengen, dan is het belangrijk om op die verschillende uitdagingen een gepast antwoord te bieden. En dan gaat het al snel over automatisatie en digitalisatie. Met welke oplossingen zet jij de stap naar ‘logistiek 4.0’?

  1. slimme scanners vergemakkelijken je administratie
  2. optimalisatie van data en reporting
  3. verzendingen optimaal plannen en volgen

1. slimme scanners vergemakkelijken je administratie.

Facturen, contracten, vrachtbrieven … Er passeren dagelijks tal van verschillende documenten langs de verschillende afdelingen, fysiek of via e-mail. Vanuit die documenten worden vervolgens gegevens verzameld, elders ingevoerd of omgezet. 

De nieuwste technieken om automatisch documenten te scannen, bieden je voordelen op vlak van verwerkingstijd en correctheid van de informatie. Geavanceerde oplossingen die gebruik maken van Optical Character Recognition (OCR) of - nog een stap verder - Intelligent Character Recognition (ICR) kunnen (handgeschreven) tekst op gescande afbeeldingen interpreteren. 

Zulke oplossingen combineren we machine learning en vereisen een minimale tussenkomst van je werknemers. De software kan immers: 

  • documenten in verschillende formaten herkennen
  • de juiste gegevens eruit halen
  • die gegevens verwerken en opslaan in de juiste systemen en databases

Zodra zo’n systeem in werking is, kan je het op basis van je noden nog verder gaan uitbreiden. Zo zou je het kunnen combineren met een digitaal archiveringssysteem, zodat je alle documenten eenvoudig terugvindt - voor een audit bijvoorbeeld. Of voeg je er liever een qualified information management systeem aan toe voor automatische goedkeuringen van gerelateerde documenten, zoals vervoersdocumenten, douane-documenten en contracten? De mogelijkheden zijn haast eindeloos.

Photo of a truck driver sitting in his truck
Photo of a truck driver sitting in his truck

2. optimalisatie van data en reporting.

Je bedrijf heeft ongetwijfeld een overvloed aan data beschikbaar. Maar doe je er ook echt iets mee? Interactieve en proactieve dashboards leggen trends en pijnpunten bloot waardoor je als bedrijf de juiste strategische beslissingen kan nemen en risico’s kan verlagen. De weg naar zulke voorspellende analyses is minder lang dan je zou denken. 

RPA-bots bijvoorbeeld verzamelen automatisch gegevens uit verschillende bronnen. Het kan dan gaan om (historische) gegevens met betrekking tot prijzen, verzendingen, voorraadniveaus, transportmiddelen enzovoort.

Combineer je dat vervolgens met artificial intelligence (AI), dan kan je bepaalde voorspellingen doen, en op basis daarvan je bedrijfsvoering aanpassen. Een paar concrete voorbeelden:

  • Je krijgt inzicht in de vraag van de klant of de markt en kan anticiperen op pieken of dalen, of nieuwe markten aanboren. Zulke inzichten helpen ook om je prijsstrategie aan te passen.  
  • Weet je wanneer storingen of defecten aan bijvoorbeeld transportmiddelen of magazijnapparatuur zich voordoen? Dan kan je het onderhoud ervan plannen voordat die mankementen opduiken, wat de efficiëntie van je supply chain alleen maar ten goede komt.  
  • Inzicht in de pijnpunten van de verschillende routes kan je helpen om die routes te optimaliseren op basis van onder andere gegevens over ongevallen, files, weer enzovoort. Zo kan je bijvoorbeeld ook het brandstofverbruik en de uitstoot merkbaar verminderen.

3. verzendingen optimaal plannen en volgen.

Klanten verwachten dat de goederen steeds sneller, maar ook correct geleverd worden. Ze rekenen op een duidelijke en consistente track & trace, goede communicatie en een perfecte administratieve afhandeling. Om dat te garanderen, moet je al je verzendingen zo goed mogelijk plannen en opvolgen. 

Oplossingen die gebruik maken van artificial intelligence, machine learning en Internet of Things laten je toe om:

  • te allen tijde een overzicht te hebben van materialen en goederen die in het magazijn zijn opgeslagen
  • in het magazijn werkorders automatisch toe te wijzen
  • goederen op low cost basis te volgen tijdens de magazijnbewegingen
  • automatisch specifieke vereisten voor verzending uit aanvragen te halen
  • exact te weten welke goederen er in de vervoersmiddelen zitten
  • zendingen sneller bij de klant te krijgen door de best mogelijke route te laten berekenen
  • transportmiddelen via gps te volgen en klanten op de hoogte te houden van de zending
  • de klantendienst te ontlasten van terugkerende standaard vragen via een chatbot 
  • meldingen van ontvangst en betaling te ontvangen

Zulke initiatieven zorgen voor inzicht in de supply chain doordat ze real-time informatie geven over de zending. Mogelijke knelpunten kan je zo makkelijk opsporen en aanpakken. Een vlot en zo kort mogelijk proces is op die manier gegarandeerd, wat het vertrouwen van je klanten natuurlijk alleen maar ten goede komt en onnodige kosten vermijdt. 

ontdek meer mogelijkheden op maat.

De transportindustrie maakt, net als verschillende andere sectoren, gebruik van legacy systemen en applicaties die niet langer aangepast zijn aan de huidige tijd en markt. Het applicatielandschap gaan hervormen, is geen makkelijke opdracht. Het gaat vaak om bedrijfskritische applicaties, en veiligheid staat daarbij voorop. Toch loont het de moeite om naar software en systemen voor digitalisatie en automatisatie te kijken.

Automatisatie kan je bedrijf echt vooruit helpen. Het bespaart je manueel werk, vermindert de kans op menselijke fouten en verbetert de volledige supply chain én je klantenservice! Aan zo’n automatisatietraject beginnen, roept typisch een aantal vragen op: 

  • Hoe weet je welke oplossingen je nodig hebt? 
  • Hoe implementeer je ze vervolgens binnen je organisatie? 
  • Wat met ondersteuning achteraf, als er bijvoorbeeld updates nodig zijn of als je de oplossing wil schalen?
  • Hoe kan ik op een eenvoudige manier nog interageren met complexe legacy-systemen?

Op zulke vragen biedt een technologiepartner met doorgedreven business-kennis en ervaring het antwoord! We zoeken samen uit wat je wil bereiken en waarom je precies het hoofd wil bieden aan bepaalden uitdagingen. Onze teams starten meestal vanuit 1 bedrijfskritisch proces waarop de geïntegreerde oplossing wordt uitgewerkt. Daarna rollen we die succesvolle uitkomst verder uit naar andere departementen. Zo zorgen we ervoor dat de finale oplossing in lijn is met jouw verwachtingen en die van de eindklant. 

over de auteur
Photo of Jan Verbieren
Photo of Jan Verbieren

jan verbieren

solutions business director

Mijn solutions team en ik hebben als credo dat operationele issues en frustraties de basis opportuniteiten (FROPS) zijn voor haalbare, werkbare oplossingen, met meestal een digitale onderbouw en altijd een doorgedreven klantenfocus, met als doel een snelle impact op de bedrijfsvoering te realiseren.